Три стъпки по-близо до професионалната игра

Как определяме кога един човек е професионалист? Труден въпрос, на който определено няма един отговор, но все пак ето едно предложение – времето прекарано в тренировки. В книгата си “The Outliers” Малкълм Гладуел обсъжда темата за дефиниране на професионализма и стига до извода, че ако искаш да си професионалист в каквато и да е сфера, трябва да си практикувал определено умение поне 10 000 часа. 

Нека поставим тази идея в контекста на електронните спортове и гейминга. Погледни своите изиграни часове. Ако си поне хардкор играч, вероятно имаш вече повече от 5000 часа. Ако е така, чувстваш ли се вече полупрофесионалист? Готов ли си да се изправиш срещу топ играчи? Ако имаш амбиции да се превърнеш в професионален играч, а отговорите на тези два въпроса са “не”, значи определено правиш нещо грешно. Но не се притеснявай. До края на тази статия ще си въоръжен с ценни инструменти, които ще ти помогнат мигновено да подобриш представянето си. 

1. Прекрати “junk” часовете си и играй с намерение 

Писна ли ти постоянно да грайндваш и да не постигаш никакъв значителен прогрес? Научните изследвания показват, че атлетите, които играят с целенасочен фокус и целеполагане значително увеличават представянето си по време на тренировки. 

Въпреки очевидния факт, че се представяме по-добре, ако имаме ясна цел и стратегия, много играчи сляпо преследват достигането на 10 000-ния си час и рядко се замислят относно качеството, което влагат в тренировките си. Запомни, че успехът не се крие в това колко часа влагаш в тренировки, а какво влагаш във времето прекарано в тренировки. Първото нещо, което можеш да направиш, за да подобриш веднага представянето си е да играеш с намерение. Това означава, следващият път, когато влезеш в сървъра да си зададеш въпроса “Кои са целите ми за следващите няколко часа?” и “Как ще ги постигна?”. Задавайки си подобни въпроси и следвайки определени цели ще ти помогне да играеш с определена цел, а не безмозъчно цъкане.  

2. Напусни зоната си на комфорт и се предизвикай 

Когато играеш продължително определена игра, с времето развиваш поведенчески и технически навици, които изграждат собствения ти уникален начин на игра. Постепенно, този стил на игра се превръща в комфортна зона. А сега си представи един играч с повече от 5000 часа, който не играе с предварителни цели, и тренира без специфично намерение. Какво ще се случи с неговия стил на игра? Ще създаде токсична комфортна зона, която не само ще убие текущото му представяне, но ще заплаши и бъдещето му развитие като успешен професионален играч.  

Най-директният начин да разшириш зоната си на комфорт е да се предизвикаш. Това означава умишлено да научиш ново умение или да се поставяш в трудни ситуации в игра. Например, ако се представяш зле в clutch ситуации, трябва да включиш повече от тях в тренировките си. Колкото повече се предизвикваш, толкова повече опит трупаш. Колкото повече опит трупаш, толкова по-добър ставаш. 

3. Поеми отговорност и следи прогреса си 

Да поемеш отговорност е страшно. Възможно е да претърпиш провал и да нараниш егото си. Поради тази причина много играчи избягват да поемат отговорност. Но знаеш ли какво ще нарани още повече егото ти? Още 5000 + натрупани часове и никакви значими постижения. Да поемеш отговорност за прогреса си ще ти помогне по много начини, но най-важното е, че когато следиш прогреса си, ще станеш по-уверен в играта си. Така, че започни да поемаш отговорност още днес. Има много начини да го направиш и някои от тях включват воденето на записки / дневник на представянето, целенасочена работа върху обратната връзка, която ти дават съотборниците и/или треньора, следене на статистики и др. Ако никога досега не си следял прогреса си до момента, започни с нещо просто. Например, запиши си следните три въпроса и си заложи период от време, в който ще отговаряш на тях всеки ден:

  1. Какво направих днес по добър начин?
  2. Какво трябва да направя по-добре следващия път?
  3. Какви промени трябва да направя, за да постигна най-добър резултат?

Бъди честен със себе си и следи прогреса си на дневна или поне на седмична база.

Георги Атанасов, основател на Endgame Performance, е психолог с опит в организационното консултиране и спортно-психологичното подпомагане. В електронните спортове, в момента, работи с професионални играчи по CS:GO.Ако желаеш да преодолееш негативните си мисли още днес и да станеш още по-добър в играта си и да мислиш като професионалист, свържи се с Георги на contact@goendgame.com