5 съвета как да се справиш с негативните мисли по време на игра

Всеки играч има силни и слаби моменти в кариерата си. На рационално ниво всеки знае, че не може да печели винаги. Понякога има лоши дни, въпреки че се чувстваме напълно готови и уверени. И все пак, когато не се представим добре, на емоционално ниво, сякаш губим контрол и попадаме в омагьосан кръг. Когато това се случи, трябва да се върнем към основните неща и да си върнем контрола. Мислите се превръщат в намерения, а намеренията в действия. Действията формират навици, а те на свой ред изграждат поведението. Просто е и играчите го знаят. Но разликата между това да знаеш нещо и да го правиш е огромна. Невъзможно е да не проявяваш никаква реакция, когато нещо се случи в живота ти. Вместо това, можеш да избереш как да реагираш спрямо събитията. Ето пет практически съвета, които ще ти помогнат да превъзмогнеш негативните мисли в моменти, в които не се представяш добре. 

1. Наблюдавай мислите си

Първата стъпка от връщането на контрола е наблюдението. Ако появяването на негативен вътрешен диалог е основната ти реакция, когато не се представяш добре или губиш игри, е много трудно дори да го забележиш и да спреш за минута да помислиш. Първата проста стъпка е само да наблюдаваш вътрешния си диалог по време на игра и да си отбелязваш мисловно, кога и какво си си казал. На този етап трябва само да наблюдаваш, без да се съдиш. Единственото нещо, което ще се случи, ако се съдиш е, че ще влезеш по-лесно в негативния омагьосан кръг и ще ти е още по-трудно да си простиш допуснатите грешки.

2. Измери мислите си

Втората стъпка от връщането на контрола е измерването. Вече знаеш и наблюдаваш кои определени негативни мисли се появяват в съзнанието ти, когато постигаш незадоволителни резултати. Но засега това не е достатъчно, за да промениш мисленето си. Трябва да знаеш с какво точно си имаш работа. За да измериш мислите си, трябва да знаеш тяхната честота и интензитет. Задай си следните два въпроса: Тези мисли появяват ли се само в строго определени ситуации или са част от начина на мислене дори преди да се случи нещо негативно? /честота/; Едни и същи неща ли си казвам всеки път или мислите стават по-зле? /интензитет/. Запиши си събитието, съдържанието на мисълта, честотата и интензитета й. 

3. Провери за доказателство

Наблюдението и измерването са добър старт, но истинската работа започва, когато поставиш двете стъпки в контекст. Не забравяй, че различните хора  могат да преживяват едни и същи ситуации по различен начин. Преди да преминеш към следващите стъпки към поемането на контрол, трябва да провериш за евентуални доказателства за негативните си мисли. Например, когато ти или отборът ти загуби игра, обикновено една от първите мисли може да е “Не струвам/е. Тренирали сме тази стратегия хиляди пъти, а направихме глупави грешки. Не заслужаваме да спечелим.” или нещо подобно. И тази реакция се УСЕЩА като абсолютно ИСТИНСКА на емоционално ниво. Егото ти е наранено, чувстваш се засрамен и ядосан. Но дали тези мисли са верни на рационално ниво? Помниш ли, че “не може винаги да печелиш и понякога имаш лоши дни, дори когато се чувстваш уверен и напълно подготвен”? Тези мисли верни ли са извън емоционалното ти преживяване? Ако отговорът е “не”, но си една стъпка по-близо до поемането на контрола и елиминирането на подобни мисли в бъдеще. 

4. Замести негативните мисли с конструктивни 

След като вече разполагаш с честотата и интензитета на негативните си мисли и знаеш, че не са напълно истинни, е време да си върнеш контрола. И тук различните хора прилагат различни стратегии. Най-честото нещо, което чувам от играчите е, че се опитват да не реагират изобщо или се преструват, че няма значение. Този тип защитен мисловен механизъм понякога може да сработи, но в краткосрочен план или като последно решение. Причината зад това е, че когато си напълно инвестиран в нещо /както би следвало, ако си професионален геймър/, не можеш напълно да се откъснеш емоционално от играта си и резултатите от нея. И това е напълно нормално, защото това, което можеш да направиш е да промениш нагласата си. Например, ако използваме предния пример и си помислиш, че ти или съотборниците ти “не струват нищо и не заслужават да спечелят”, за да смениш нагласата си, опитай да го заместиш с конструктивна мисъл подобна на “Добре, изгубихме тази ситуация, но това означава, че все още има какво да подобрим”, или “Загубихме в този момент, но по-голямата част от играта все още е пред нас и ще се завърнем”. 

И така следващият път, когато попаднеш в ситуация с незадоволителни резултати, направи бърза проверка на негативните си мисли по тези четири стъпки – (1) наблюдение, (2) измерване, (3) проверка за доказателство, (4) замяна. Звучи много лесно на теория, но реално изисква много търпение, практика и толерантност към себе си. Въпреки това определено е постижимо и си струва усилията.  

5. Продължи със самоусъвършенстване и подпомагай съотборниците си 

Последното, но не по важност е да превърнеш наученото в навик. Трябва да знаеш, че това не е “бързо решение за временни проблеми”. Това е процес, който изисква доста практика и постоянно самоусъвършенстване. Добрата новина е, че може да проработи при всеки в отбора ти и можеш да го споделиш със съотборниците си, в моменти, в които изгубят контрола си, а също и да поискаш те да правят същото за теб. По този начин ще изградите положителна атмосфера, която ще допринесе за повече позитивизъм вместо негативни преживявания. 

Георги Атанасов, основател на Endgame Performance, е психолог с опит в организационното консултиране и спортно-психологичното подпомагане. В електронните спортове, в момента, работи с професионални играчи по CS:GO. Ако желаеш да преодолееш негативните си мисли още днес и да станеш още по-добър в играта си и да мислиш като професионалист, свържи се с Георги на contact@goendgame.com