Как да се справим с бърнаута в електронните спортове

Електронните спортове все повече се утвърждават като бързо развиваща се индустрия със свръхконкурентна среда, която трудно прощава грешки и е абсолютно безкомпромисна към играчите, които “не тренират достатъчно усилено и не се представят на добро ниво”. Не е тайна, че повечето професионалисти тренират над 80 часа седмично, за да поддържат добра форма. И докато някои от играчите намират подобна среда за продуктивна и полезна, други плащат прекалено скъпа цена – психичното им благополучие. Интензивното всекидневие на професионалните геймъри често се превръща в  психическо и физическо претоварване, което, ако не се наблюдава и управлява, води до ментално прегаряне или по-просто казано бърнаут.

Какво представлява бърнаутът?

От средата на миналата година Световната здравна организация (СЗО) определя състоянието на бърнаут като „синдром, характеризиращ се с чувство на изчерпване и изтощение, умствена отдалеченост от работата или с чувства на негативизъм и цинизъм към работата и намалена трудова ефективност. Специфичното обаче е, че видовете симптоми, както и техния интензитет се проявяват различно при различните хора, което прави бърнаута труден за разпознаване.

Бърнаут в електронните спортове

Ако трябва да сме напълно коректни – все още няма ясна и изчерпателна дефиниция за проявата на бърнаут в електронните спортове от психологична гледна точка, тъй като и двете понятия (esports и burnout) са сравнително нови. Но това, което е сигурно е, че има съществени разлики между “класическите” дефиниции за бърнаут и проявлението му при спортисти.

Част от симптомите на проява на бърнаута в електронните спортове са:

  • Понижаването на когнитивните функции (фокус, внимание, време на реакция);
  • Емоционална нестабилност (раздразнителност, внезапни емоционални изблици);
  • Ниско самочувствие, повишена тревожност и чести депресивни състояния и др.

На поведенческо ниво могат да се срещнат следните симптоми:

  • Закъснение или неявяване на тренировки;
  • Често отсъствие от груповите дейности, без да има уважителна причина;
  • Цинично отношение към процеса и съотборниците и др.

Комбинацията от тези и други фактори (симптоми) води до  така нареченото понижаване на представянето в игра “без ясна причина”.

Всъщност темата е толкова актуална и реална, че играчите споделят премеждията си и търсят подкрепа и съвети в публичните форуми на игрите, които играят. Ето примери от CS:GO:

https://lh5.googleusercontent.com/b9sYJ5b3BJvrbOWtk1XP5UKm_ESIXVhBDNg6b2NHCH_NKe9HxoucTvT2b2Nc9oNdzREvzfm-aGfOlWH-DOjWrJWgfzn-iCxV4mG3Ku0KNiJ67U6Qn2OlZ8rY5WKIEh1yW1J_SctP
https://lh4.googleusercontent.com/v_rGYtNg9gF2zl-aQXJdh9DEzauwGnsYc-qPw3wJIT0BGS2Ii6ViiPytlR4DorXuSC57XVEMZquR3xYGO8SyxzhpRyKgEN-zYnzrGfqky2Mw7d4Fdh-hiLMnEjaMRRydRUTHBlJ-

Не липсват случаи и от елитната сцена. В съвсем скорошно интервю играчът от състава по “League of Legends” на организацията “G2” Luka ‘Perkz’ Perković споделя опита си в сблъсъка си с бърнаута.

“Освен от ролята в игра, бърнаутът идва и от графика ти – начинът, по който  си решил да тренираш и да живееш. Мисля, че в миналото полагах свръх усилия в тренировките си, не се грижех за себе си и не си отделях свободно време. Сега, обаче, се уча да балансирам ежедневието си и се чувствам малко по спокоен.“

Трудностите, които споделя Perkz са само част от предизвикателствата през които преминават играчите, които са “прегорели”. В следващите редове ще представя и случай от практиката си с играч от родната професионална сцена.

Един от играчите, с които работих в CS:GO потърси помощ за справяне с някои от симптомите на бърнаута. Сподели, че след един ден имат важен мач, а той чувства, че през последната седмица не се представя добре в игра и осъзнава, че това не се дължи на реалните му възможности, а усеща “ментална бариера”, която му пречи. В хода на работата си с него ми разказа за интензивната си подготовка през последните дни, в които почти не си беше дал време за да спи, а за почивка дори не можеше да става въпрос. За щастие, конкретният играч притежава развито чувство за самоанализ и в този случай успя да даде обратна връзка за състоянието си достатъчно навреме, за да можем да изготвим изпълним “план за действие” и преодоляване на симптомите, за да си върне контрола върху представянето. Ето някои от основните неща, които направихме

1. Изчистване на съзнанието

 В ситуации на преумора или бърнаут мозъкът буквално е пренаситен със стимули или иначе казано – изпържен. В такива моменти, за да отпочине качествено, най-доброто нещо, което може да се направи е да се прекрати всякаква стимулация, която е свързана с конкретната игра. Това включва както играенето на свободни формати (тип matchmaking) така и гледането на мачове, демота, любителски видеа и всичко свързано с играта. В тази връзка премахнахме всякакви дейности свързани с играта за следващите 24 часа, с изключение на подготовката преди мача, която беше задължителна.

2. Качествен сън

Темата за ползите от качествения сън е позната за повечето професионални геймъри. Въпреки че с една нощ пълноценна почивка няма как да се компенсират дните умишлено лишаване от сън, шансът за оптимално представяне е много по-голям, когато си отпочинал. В случая играчът дори беше направил едночасов power nap в деня на срещата.

3. Фокус само върху конкретния момент

В ситуации на преумора е много лесно да загубиш фокус. Затова правилната стратегия е да се фокусираш умишлено само върху нещата, които имат стойност. В конкретния случай с играча обсъдихме ползите зад това да е фокусиран само върху конкретните рундове и да не обмисля в дълбочина допуснатите грешки, тъй като рискува да отклони мисълта си в грешна посока, която по-скоро ще го отведе към негативни емоции. В случай, че подобни грешки се случат по-добре е да бъдат отразени и след приключването на играта да бъдат анализирани, за да не бъдат повторени.

Тъй като конкретният играч притежава силно чувство за мотивация и дисциплина, той успя да се справи с “плана за действие” и дори да го преизпълни. Доброто му представянето по време на мача не закъсня.

Темата за преумората и бърнаута в електронните спортове ще продължава да набира все по-голяма популярност, защото ще бъде все по-актуална за професионалните играчи. 

Георги Атанасов, основател на Endgame Performance, е психолог с опит в организационното консултиране и спортно-психологичното подпомагане. В електронните спортове, в момента, работи с професионални играчи по CS:GO. Ако и ти се бориш с преодоляването на преумората или усещаш, че вече си “жертва” на бърнаут, можеш да се свържеш с Георги на contact@goendgame.com и да си върнеш оптималната форма в игра още сега.